Recenze rozšíření hry Starfield: Shattered Space. Je to další prázdný a nudný kousek vesmíru navíc.
První "velký" přídavek pro sci-fi akční RPG Starfield: Shattered Space je konečně tady, ale bohužel není ani tak velký, ani tak zábavný, jak by se dalo očekávat. Plný technických nedostatků a nedomyšlených prvků, které rozhodně hru nijak nevylepšují.

Sci-fi RPG pro PC a Xbox Series S|X ● Cena: 760 Kč ● Singleplayer ● Věkové omezení: 18+ ● Bez oficiální češtiny
První signál, že něco není v pořádku, byl ten, že recenzenti neměli přístup k DLC před vydáním, ale až po něm. To už samo o sobě vzbudilo podezření. Není to úplně neobvyklé, ale vzhledem k tomu, že základní hra Starfield nesplnila všechna velká očekávání, měla jsem se na pozoru. Přesto jsem se po recenzi několikrát do Starfieldu vrátil, ale nakonec mě hra začala nudit. Doufal jsem, že rozšíření to napraví, ale bohužel tomu tak není.
Pokud se podíváš na hodnocení na Steamu, uvidíš, že Shattered Space je aktuálně jednou z nejhůře hodnocených her od Bethesdy – s pouhými 30 % kladných recenzí. Ani kritici nešetří kritikou. A bohužel to není jen nějaké přehnané naštvání hráčů. Teď, když jsem si přídavek zahrál, musím to potvrdit i já.
Na první pohled zní úvodní zápletka Shattered Space poměrně slibně. Vydáš se na Var'uun'kai, domovský svět tajemného rodu Va'ruun, ale tvé pátrání začíná na opuštěné vesmírné stanici, která vysílá varování, aby se k ní nikdo nepřibližoval. Samozřejmě, jako každý správný dobrodruh, tohle varování ignoruješ a vydáš se na palubu. Tam se setkáš s přízraky, které tě budou strašit, a tvé pátrání tě nakonec zavede na novou planetu.
Tvůrci se tu pokusili hru posunout trochu směrem k hororovému žánru, což je sice chvályhodná snaha, ale nefunguje to úplně dobře. Děj je často dost těžkopádný a plný klišé, což působí otravně. Navíc příběh není nijak strhující, takže tě rozhodně nepřiková k obrazovce. To je velká škoda, protože rod Va'ruun má na papíře dost zajímavý potenciál – tajnůstkářský kmen s fanatickým náboženstvím, kde uctívají obrovského metafyzického hada, jež má být centrem jejich víry. Bohužel ale tento zajímavý nápad zůstává nevyužitý.

Herní obsah Shattered Space je bohužel velmi slabý a opakující se. Většinu času strávíš tím, že běháš z jednoho místa na druhé, doručuješ předměty nebo informace, případně někoho hledáš. Tento nudný způsob hraní ještě víc ztěžují protahované a nezajímavé dialogy s NPC, které jsou často banální a šablonovité. Místo zajímavých příběhových odboček dostaneš prázdné fráze a zdlouhavé rozhovory.
Co se týče soubojů, bojuješ proti "fantómovým lidem", kteří jsou spíš otravní než skutečnou výzvou. Mají schopnost teleportace, což znamená, že když už je máš na mušce a začneš po nich střílet, často se najednou přenesou za tebe. To tě nutí neustále se otáčet, hledat je, a když už je konečně najdeš, teleportují se znovu pryč. Tohle neustálé vracení se a otáčení je frustrující a nijak souboje neobohacuje.
Rozsah přídavku tě také neohromí. Kromě vesmírné stanice je tu jen jedna nová planeta, a hlavní dějová linie ti zabere maximálně 6-7 hodin. I když je možné plnit vedlejší mise, i ty jsou většinou o pobíhání po mapě. Jediným zpestřením jsou nové zbraně a výbava, ale ani to nedokáže zachránit celkovou slabost obsahu.

Příklady ukazují, jak špatně je scénář rozšíření Shattered Space napsaný. Třeba na vesmírné stanici narazíš na "hodného" fantoma, který ti radí, co máš dělat. Jenže na konci mise se z ničeho nic obrátí na temnou stranu a s dramatickým řevem ho musíš zlikvidovat. Jak nečekané...
Další příklad je z dialogu s představitelem rodu Va'ruun, který je izolovaný a přirozeně nedůvěřivý vůči cizincům. Zjistíš, že rozumíš slovům přízraku, zatímco ostatní ne. Hodnostář po tobě chce důkaz, že víš, co přízrak říkal. Dialog pak vypadá přibližně takto:
- Va'ruun: "Potřebuji důkaz, že mluvíš pravdu!"
- Hráč: "No, říkal něco o hadovi."
- Va'ruun: "To mě přesvědčilo! I když se známe sotva dvě minuty, jsi pravděpodobně vyvolený spasitel našeho národa!"
Podobné nedostatky jsou v dialogu na denním pořádku, což přispívá k celkové povrchnosti a slabosti příběhu.

Herní obsah Shattered Space je bohužel velmi slabý a monotónní. Většinu času strávíš běháním mezi dvěma body, doručováním věcí nebo informací, případně hledáním někoho. Tento neustálý pohyb a plnění banálních úkolů je doplněn zdlouhavými a často nezajímavými dialogy s NPC. Ty jsou šablonovité, frázovité a příliš protahované, což herní zážitek jen kazí.
Občas se střetneš s nepřítelem, ale ani souboje nepřináší žádnou velkou výzvu. Bojuješ hlavně proti fantómovým lidem, kteří sice po tobě střílí, ale mají tu nepříjemnou schopnost teleportace. Často, když je máš v zaměřovači a střílíš na ně, zmizí a objeví se za tebou. To tě nutí neustále se otáčet, hledat je, a když už je najdeš, teleportují se zase jinam. Je to frustrující a zbytečně to zdržuje.
Co se týče rozsahu DLC, taky žádná sláva. Kromě jedné vesmírné stanice je tu jen nová planeta, a hlavní dějová linie trvá přibližně 6-7 hodin. Sice můžeš plnit i vedlejší mise, ale i ty jsou opět o běhání po mapě. Zpestření v podobě nových zbraní a výbavy je sice fajn, ale celkově to přídavek nijak nezachraňuje.

U DLC Shattered Space za 30 € je sporné, zda poskytuje dostatek obsahu vzhledem k ceně. Během hraní jsem měl pocit, že tvůrcům šlo spíš o to vytěžit co nejvíc z peněženek hráčů, než vytvořit něco výjimečného a pohlcujícího. Obsah je omezený a po chvíli se začíná opakovat, což za tuto cenu působí jako slabý přídavek.
Technická stránka hry je navíc problémová. Během přechodů mezi lokacemi mi hra několikrát spadla a postavy nebo nepřátelé se často zasekávali o objekty, případně zmizeli úplně. Nejvíce jsem měl potíže se svou společníci Andreou, která se během hry neustále ztrácela. Občas se sice objevila na krátký moment, pronesla pár duchaplných replik a zlikvidovala nepřátele, ale pak zmizela znovu bez jakéhokoli varování. Nakonec jsem ji hledal i na své lodi, ale marně – jako by se vypařila do jiného vesmíru a vykoukla jen na chvilku zpět do mého.
Celkově tak rozšíření působí nedotaženě a technicky nestabilně, což jen zhoršuje už tak slabý herní obsah.

Podle mě je tohle všechno jen ukázka hlubší krize, kterou momentálně prochází celý herní průmysl. Velké firmy jako Ubisoft, Activision Blizzard, EA nebo Bethesda už léta recyklují své zavedené značky a opakují ty samé herní mechanismy a vyprávěcí styly. Přidají do nové verze pár novinek, něco uberou, ale v jádru dostáváme pořád to stejné, jen v jiném kabátě.
Ubisoft se svou sérií Assassin's Creed a Far Cry, Activision Blizzard s Call of Duty nebo EA s jejich sportovními tituly – všichni sázejí na osvědčené formule, které už ale působí unaveně a ztrácí na originalitě. Bethesda není výjimkou. Jejich hry se stále drží osvědčených vzorců, jen zasazených do jiného prostředí, ale inovace tu dlouhodobě chybí. Zdá se, že velké společnosti ztrácejí kontakt s realitou, s hráči i s novými způsoby vyprávění příběhů.
Jasným příkladem špatného směřování byl i způsob komunikace okolo Assassin's Creed Shadows, který byl zcela nezvládnutý. A podle všeho už i hráči ztrácí trpělivost. Ceny akcií klesají, prodeje nejsou takové, jaké bývaly, a otázkou zůstává, jestli se vydavatelé vzpamatují a začnou něco měnit, nebo zda postupně ztratí svou pozici na trhu.

Na závěr mám jednu radu ohledně aktivace DLC. Není to totiž tak jednoduché, jak by se mohlo zdát, a oficiální dokumentace není podle mého názoru úplně dobře vysvětlená. Nové úkoly se po instalaci a spuštění hry neobjeví automaticky. Musíš na ně narazit během přeletu mezihvězdnou lodí mezi dvěma planetárními systémy.
A tady je háček – ne při každém skoku v prostoročase se úkoly aktivují. Aby se mise odemkly, musíš zadat manuální skok z kokpitu svého plavidla. Na obrazovce se ti objeví klasické odpočítávání před skokem, a po něm by ses měl objevit u vesmírné stanice, která je klíčová pro nové úkoly.
Zhodnocení
Verdikt je jasný: první DLC pro Starfield je zklamání na všech frontách. Místo toho, aby vylepšilo reputaci základní hry, spíše ji ještě zhoršuje. Příběh je plytký, obsah chudý, herní mechaniky nudné a po technické stránce nedoladěné. Rozšíření Shattered Space působí, jako by mu chyběla jakákoli invence nebo snaha přinést něco nového a zajímavého.
Hrát se to sice dá, a pokud tě původní hra bavila, asi tě to na chvíli udrží. Ale pokud hledáš propracované vyprávění a skutečně poutavý herní zážitek, budeš ho muset hledat jinde.
Komunita a newsletter
Chceš být u novinek jako první? Připoj se na náš CZ/SK komunitní Discord, kde v roomce #herní-novinky najdeš ty nejčerstvější pecky! 🎮💥 Můžeš se taky zapojit do diskuze, najít nové přátele, spoluhráče, účastnit se GIVEAWAYS a ulovit periférie nebo klíče na hry, které tě zajímají! 🔑👾
Díky tvé podpoře mohu vytvářet kvalitní herní obsah a přinášet nejčerstvější informace ze světa gamingu 🎮. Některé odkazy v mých článcích mohou být affiliate - když přes ně nakoupíš, dostanu malou provizi, aniž by se změnila cena pro tebe. Všechny produkty a hry, které doporučuji, jsou pečlivě vybrané a osobně otestované. Tento příjem mi pomáhá zůstat nezávislým tvůrcem a přinášet ti objektivní recenze a názory. Pokud se ti můj obsah líbí, můžeš mě podpořit i přes členství na Twitchi, YouTube nebo Discord Nitro boost. Děkuji za tvou podporu! - MagicStark 💎

Daniel Haša
🎮 Streamer | 🎥 Content Creator | 📈 SEO Specialist | 🎮 Gamer & Beta Tester | ✍️ Copywriter | 🧠 AI user
Daniel je vášnivý hráč a tvůrce obsahu, který se specializuje na herní recenze, návody a novinky ze světa videoher. Pravidelně streamuje na Twitchi, vytváří detailní YouTube videa a přináší exkluzivní články na magicstark.cz. Pokrývá nejnovější tituly, poskytuje hluboké herní analýzy a pomáhá hráčům dostat ze sebe maximum.