Recenze hry Assassin’s Creed: Unity - návrat ke starým dobrým kořenům

10.11.2014

Assassin's Creed se s novou generací vrátil ke kořenům, a tenhle risk Ubisoftu se opravdu vyplatil. Jak moc se povedl? To se dozvíš v naší recenzi.

Assassin's Creed je pojem, který ve světě her snad ani netřeba představovat. Tahle série svého času přinesla revoluci a dodnes inspiruje herní žánr. Po Eziově příběhu se ale Ubisoft trochu ztratil – další díly nebyly špatné, ale opravdového asasína jsme se nedočkali. Teď přichází Unity, první krok nové generace, který už od začátku přináší něco svěžího, a přitom tak krásně známého.

Skupina assassínů připravených k boji v Assassin's Creed Unity
Skupina assassínů připravených k boji v Assassin's Creed Unity

Ezio by měl radost

Unity potěší všechny fanoušky série nostalgickými odkazy na její začátky. Příběh tě zavede do kůže mladého Francouze Arna Doriana, který už v raném věku přijde o otce. Díky přátelství s Elise se dostane pod ochranná křídla jejího otce. Jako mladík ve Francii 18. století si užívá života, ale jeho bezstarostné dny rychle změní smrt blízkého člověka a bouřlivý nástup francouzské revoluce. Arno, zpočátku zhýčkaný floutek, se promění v pomstychtivého asasína, odhodlaného očistit otcovo jméno, zjistit pravdu o jeho smrti a rozplést síť konspirací sahající hluboko do minulosti.

Nepřipomíná ti to něco? Jasně, Unity v lecčem připomíná druhý díl, a to vůbec není špatně. Charismatický hlavní hrdina, milostná linka s krásnou Elise a touha po pomstě – všechny tyhle ingredience jsou zpátky. I když příběh nedosahuje kvalit Eziova dobrodružství, pořád má co nabídnout, a těch 15 hodin, které ti zabere kampaň, rozhodně nebude promarněný čas.

Právě živoucí a nesmírně naplněné prostředí zaručí, že nám nebude vadit absence dalších měst a širšího okolí

Velký podíl na tom má prostředí a postavy, které potkáš. Jsou propracované do nejmenších detailů, herci je ztvárnili perfektně a Paříž té doby tě vtáhne svou atmosférou a živoucím ruchem. Tohle pulzující prostředí ti vynahradí i to, že nenavštívíš jiná města nebo širší okolí. Paříž je ohromná, skoro jako přesná kopie dobového města, a hlavně plná života, aktivit a různých lákadel, které tě udrží ve hře. 

Arno pronásleduje osobu po ulici v Saint-Louis
Arno pronásleduje osobu po ulici v Saint-Louis
Dav lidí na slavnostní akci v Assassin's Creed Unity
Dav lidí na slavnostní akci v Assassin's Creed Unity

A když říkáme plná, myslíme tím doslova přeplněná. Nepovinných úkolů a aktivit je tu tolik, že se zpočátku budeš možná trochu ztrácet. Jasně, spousta z nich není nutná ani zásadní, ale některé nabízejí mini příběhy samy o sobě – třeba luštění vražd nebo pomoc obyvatelům. Přidej k tomu neskriptované náhodné události, které se kolem tebe odehrávají, a hromadu sběratelských předmětů (truhly, artefakty, digitální stopy) a máš opravdu hodně důvodů, proč ve světě zůstat.

Konečně pořádný vývoj Vše, co ve hře děláš, má konečně svůj smysl. Dočkali jsme se totiž pořádného RPG systému, který ti dovolí dokupovat schopnosti pro tvého asasína a upravovat ho podle tvých představ. Preferuješ boj nablízko, plížení nebo střelbu? Je to jen na tobě. A k tomu dorazil další dlouho očekávaný prvek – vizuální úprava postavy. Konečně nejsi omezený jen barevnými schématy oblečení, ale můžeš vyrazit do obchodu a pořídit si nové kapuce, brnění, náramky, opasky, boty a další výbavu. Každý kousek má své specifické vlastnosti a možnosti vylepšení, takže tentokrát v obchodech strávíš podstatně víc času.

Arno a Elise při konverzaci ve zdobeném interiéru
Arno a Elise při konverzaci ve zdobeném interiéru
Výhled na katedrálu Notre-Dame v Assassin's Creed Unity
Výhled na katedrálu Notre-Dame v Assassin's Creed Unity

Stejnou péči věnuj i výběru zbraní – nechybí klasické a dvouruční meče, sekery, kopí, palcáty, pistole ani muškety. A budeš je potřebovat, protože souboje byly kompletně překopány a tlačítko na záchranný protiútok už tu nenajdeš. Teď jde především o taktiku a tvůj úsudek – kdy uhnout, kdy blokovat a kdy zaútočit. Unity se tak přiblížila sérii Batman Arkham, a to jí rozhodně svědčí, protože tě to povede k tomu, abys přímým soubojům raději předcházel a zaměřil se na plížení, které je v sérii klíčové. Konečně jsme se dočkali i manuálního skrčení, které přidává misím tu pravou asasínskou atmosféru. Největší novinky? Rozhodně souboje a plížení, které teď konečně dávají smysl.

Jinak je to pořád ten Assassin's Creed, jak ho znáš. Budeš synchronizovat oblasti v Paříži, stopovat cíle, odposlouchávat konverzace, hledat spojence a samozřejmě vraždit. Struktura misí ale prošla velkou změnou – mise se teď přizpůsobují tvému počínání. Už tě nečeká okamžitý konec, když se něco pokazí; místo toho musíš improvizovat. A velké plus? Pořádné zpracování vražd klíčových osobností. Vždy dostaneš taktický pohled na oblast, označení míst, osob a slabin, které můžeš využít. Lov tak dostává tu správnou příchuť.

Assassín držící upgradovaný meč
Assassín držící upgradovaný meč
Detail vybavení postavy s upgradovaným opaskem
Detail vybavení postavy s upgradovaným opaskem

Vedle možnosti rychlého cestování do dříve objevených lokací se stane tvým denním chlebem parkour. A ten je v Unity opravdu povedený. Díky novému enginu tu máme spoustu nových animací – postavy mají váhu a působí realisticky. Budeš skákat, slaňovat, klouzat, přeskakovat a provádět parkourové kousky, to vše s plynulými animacemi, které lahodí oku. Jistě, občas se objeví nějaký kiks nebo zásek, ale nejsou tak časté a otravné jako dřív, protože postava skvěle reaguje na okolní prostředí. Právě díky pohybu působí Unity svěže a zajímavě. Bohužel o NPC postavách se to říct nedá – jejich záseky si budeš všímat mnohem častěji.

Assassín skáče přes střechy ve staré Paříži
Assassín skáče přes střechy ve staré Paříži

Bratrstvo za všechny prachy

Vedle návratu klasického Bratrstva a možnosti vlastnit vlastní kavárnu (ano, asasíni mají styl), kterou si můžeš upravovat a vylepšovat stejně jako vilu v Itálii, tu platí jedno – nikdy nebudeš bojovat sám. O moderní době, která má ve hře svou roli, raději pomlčím, ale věz, že kooperace je do hry chytře a nenuceně zakomponovaná. 

Čtyři assassíni stojící na dřevěné plošině s výhledem na Paříž
Čtyři assassíni stojící na dřevěné plošině s výhledem na Paříž
Postava běžící po laně nad střechami Paříže
Postava běžící po laně nad střechami Paříže

Podstatné je, že se můžeš takřka kdykoliv spojit až se třemi kamarády a pustit se do misí společně. Kooperace ve stylu drop-in/drop-out působí nenuceně, ale teprve po několika hodinách v týmu pochopíš, jak moc hratelnosti přidává. Především, když si každý dobře vybere a sladí své privátní i týmové schopnosti. Na mapě najdeš exkluzivní kooperační mise, jako jsou nájemné vraždy, hledání pokladů, krádeže a další, ale můžeš taky svobodně prozkoumávat Paříž se svými parťáky. Hledat poklady, tropit neplechu a prostě se bavit. A věř mi, bavit se budete. K příběhovým desítkám hodin si přidej další desítky v kooperaci a máš před sebou asi nejvíc nabitý díl série.

Chcete tenhle meč? Tak koukejte nainstalovat aplikaci AC Companion App. Prahnete po tomto oblečku? Tak to se běžte registrovat do Uplay

Ale nic není bez chyb a i Unity trápí moderní neduhy herního průmyslu. První, co ti praští do očí, jsou mikrotransakce – sice tě do ničeho nenutí, ale hráčům, co do hry naházejí pár stovek, v podstatě odpadá důvod hru hrát, když si mohou koupit to nejlepší vybavení. A to fakt zábavné není. Další ránou pod pás je fakt, že část vybavení a zbraní je zamčená za externí aktivity. Chceš tenhle meč? Nainstaluj si aplikaci AC Companion App. Toužíš po tomhle oblečku? Zaregistruj se na Uplay. O sprostých slovech se raději nezmiňuju, ale Ubisoftu by mělo stačit, že za hru hráči platí solidní částku, než aby z fanoušků doloval další peníze. Hanba.

Viva la France

Unity přináší novou generaci enginu AnvilNext, a místo honby za vyšším rozlišením se tvůrci zaměřili na větší množství detailů a maličkostí, což rozhodně vítám. Hra běží na nových konzolích v rozlišení 900p při 30 snímcích za sekundu, a rozdíl v rozlišení tak moc nepoznáš. Co ale poznat půjde, jsou značné propady snímků, které potrápily nejednoho hráče, a Ubisoft se teď snaží vydávat aktualizace, které by to spravily. Mně osobně se sice jen lehce zpomalovala, ale někteří kolegové ji kvůli tomu měli téměř nehratelnou. Vzhledem k tomu, jak velká očekávání Unity měla, působí tahle technická nedoladěnost hodně odfláknutě. Ubisoft by se za to měl opravdu stydět, obzvlášť když měl dost času tyhle chyby během odkladu opravit. Totéž platí o nahrávacích obrazovkách, které jsou překvapivě dlouhé.

Arno kráčí sluncem zalitou ulicí Paříže.
Arno kráčí sluncem zalitou ulicí Paříže.
Dav v ulicích Paříže během revoluce.
Dav v ulicích Paříže během revoluce.

Tak, negativní dojmy mám z krku, takže teď se můžu pustit do toho, co Unity zvládá na jedničku. A to je, jako vždy, atmosféra a ztvárnění historického období, které tě přiková k obrazovce na hodiny. Paříž je nádherná a Ubisoft se postaral, aby vypadala co nejlépe. A když říkám "vypadala", myslím to doslova, protože osvětlení a práce s ním zabírají polovinu Blu-ray disku – a výsledek je famózní.

Jasně, jsou chvíle, kdy hra vypadá průměrně, ale většinou je to skvělá podívaná. Propracované animace, dokonalá synchronizace mluveného slova a rtů během filmečků, a především ta filmová atmosféra, díky které je všechno tak věrohodné. Zpracování historických dat, poznámek a drobných detailů muselo dát hromadu práce, ale právě to je důvod, proč máme tuhle sérii tak rádi.

Pohled na Paříž s francouzskou vlajkou v popředí.
Pohled na Paříž s francouzskou vlajkou v popředí.
Arno v ikonickém skoku víry z vysoké budovy.
Arno v ikonickém skoku víry z vysoké budovy.

Právě tyhle detaily posouvají Unity na úplně novou úroveň. Davy stovek, někdy i tisíců lidí, ve kterých se konečně můžeš realisticky schovat a proplétat, desítky událostí a aktivit všude kolem, kamkoliv se vydáš. A to množství domů, do kterých můžeš volně vstoupit bez jakýchkoliv nahrávacích obrazovek – je vidět, že si tu někdo dal pořádnou práci. Díky tomu působí nový Assassin's Creed živěji. Autentičtěji. Prostě lépe.

Příběh, atmosféra a struktura se vrací k původním dílům, což nás nesmírně těší

Celkový zážitek pak ještě umocňují tradičně skvělí herci a dabing, a taky perfektní soundtrack, který skvěle sedí k historickému období a atmosféře příběhu. Přesně tohle jsme od nového dílu čekali – a nezklamalo nás to.

Postava Arna připravena zaútočit na nepřátele v Paříži.
Postava Arna připravena zaútočit na nepřátele v Paříži.
Assassin na střeše Paříže s výhledem na město.
Assassin na střeše Paříže s výhledem na město.

Assassin's Creed: Unity možná nepřinesl revoluci, jakou jsme od něj čekali, ale paradoxně je dílem, který ze série bere to nejlepší – a občas i to nejhorší. Příběh, atmosféra a struktura misí nás vrací k původním dílům, což je skvělá zpráva. Nechybí filmová jiskra ani nový soubojový systém, který klade důraz na taktiku a pečlivé plánování. Bohužel technické nedostatky a rozporuplná optimalizace hře pořád podráží nohy, stejně jako komické záseky NPC postav, které na atmosféře rozhodně nepřidávají.

Zhodnocení

Assassin's Creed: Unity se pokusilo přinést nový vítr do série a zároveň vzdát hold jejím kořenům. Výraznou předností je návrat ke klasické struktuře, kde vynikají prvky plížení, takticky zaměřené souboje a živoucí Paříž jako hlavní herní prostor. Prostředí města je nádherně zpracované, detailní a působí realisticky díky množství interaktivních prvků, přístupným budovám a hustým davům.

Hlavní příběh, inspirovaný francouzskou revolucí, má své silné momenty, i když nedosahuje kvalit ikonických dílů jako druhý díl s Eziem. Bohužel je poznamenán technickými problémy, od propadů snímkové frekvence po záseky NPC. Na druhou stranu nový soubojový systém a možnost personalizace asasína posouvají herní zážitek směrem k větší variabilitě.

Kooperace je další silnou stránkou Unity, která přináší desítky hodin zábavy navíc, ať už formou exkluzivních kooperačních misí, nebo volným průzkumem města s přáteli. Nepotěší však mikrotransakce a zamčení některého obsahu za externí aktivity, což kazí jinak pozitivní dojem.

Unity je dílem plným protikladů – nabízí dechberoucí zpracování Paříže, poutavý příběh a inovace v hratelnosti, ale také zápasí s nedostatky v optimalizaci a neférovými monetizačními praktikami. Přes to všechno je to díl, který stojí za vyzkoušení, především pokud hledáte návrat ke klasickému stylu série.

Testování štítků

Testování štítků

Kliknutím na štítek přejdete na odpovídající stránku.


Hodnocení článku

Na tvém názoru záleží

0.0
Hodnotilo 0 uživatelů
5★
0x
4★
0x
3★
0x
2★
0x
1★
0x
Ohodnotit článek
Děkuji za tvé hodnocení!

Komunita a newsletter

Chceš být u novinek jako první? Připoj se na náš CZ/SK komunitní Discord, kde v roomce #herní-novinky najdeš ty nejčerstvější pecky! 🎮💥 Můžeš se taky zapojit do diskuze, najít nové přátele, spoluhráče, účastnit se GIVEAWAYS a ulovit periférie nebo klíče na hry, které tě zajímají! 🔑👾

Díky tvé podpoře mohu vytvářet kvalitní herní obsah a přinášet nejčerstvější informace ze světa gamingu 🎮. Některé odkazy v mých článcích mohou být affiliate - když přes ně nakoupíš, dostanu malou provizi, aniž by se změnila cena pro tebe. Všechny produkty a hry, které doporučuji, jsou pečlivě vybrané a osobně otestované. Tento příjem mi pomáhá zůstat nezávislým tvůrcem a přinášet ti objektivní recenze a názory. Pokud se ti můj obsah líbí, můžeš mě podpořit i přes členství na Twitchi, YouTube nebo Discord Nitro boost. Děkuji za tvou podporu! - MagicStark 💎

Autorova fotka

Daniel Haša

🎮 Streamer | 🎥 Content Creator | 📈 SEO Specialist | 🎮 Gamer & Beta Tester | ✍️ Copywriter | 🧠 AI user

Daniel je vášnivý hráč a tvůrce obsahu, který se specializuje na herní recenze, návody a novinky ze světa videoher. Pravidelně streamuje na Twitchi, vytváří detailní YouTube videa a přináší exkluzivní články na magicstark.cz. Pokrývá nejnovější tituly, poskytuje hluboké herní analýzy a pomáhá hráčům dostat ze sebe maximum.