Recenze na Frostpunk 2: Návrat do ledového pekla, který vás pořádně zahřeje
První Frostpunk ohromil hráče svou originální myšlenkou, precizní hratelností a drsným světem, kde vládla nemilosrdná zima. Nyní je tady dlouho očekávané pokračování této uznávané strategie. Na první pohled působí známě, ale přináší řadu nových funkcí a úprav, které významně mění původní herní zážitek. Jsou tyto změny krokem vpřed, nebo by bylo lepší sérii nechat zamrznout?
Strategická hra pro PC (verze pro PS5 a XSX přijdou později) ● Cena: 1 130 Kč ● Singleplayer ● Věkové omezení: 18+ ● Bez oficiální češtiny
Po několika odkladech je Frostpunk 2 konečně tady. Musím přiznat, že jsem se na jeho vydání opravdu těšil. První díl mě nadchnul svým neobvyklým mixem žánrů a originálním pojetím survival prvků. V podstatě se jednalo o klasickou budovatelskou strategii, kterou však obohacovaly temná atmosféra, brutální survival mechaniky, náročné morální volby a stylová grafika.
Recenze - Frostpunk 2
Plusy | Minusy | Hodnocení |
---|---|---|
|
|
9/10 HODNOCENÍ |
Druhý díl navazuje na úspěch svého předchůdce, ale přináší i nové prvky, které ho odlišují. Zatímco v prvním díle jste se snažili s několika přeživšími uniknout mrazivé apokalypse, ve druhém díle se ocitáte v rozvinutém městě Nový Londýn, kde jste v roli správce.
Místní starosta, který držel město pod kontrolou, však zemřel a jeho odchod vytvořil mocenské vakuum. Několik frakcí se snaží chopit moci, zatímco se zásoby zdrojů nebezpečně tenčí a obyvatelstvo roste. Podaří se vám udržet Nový Londýn jednotný, nebo se rozdíly mezi frakcemi rozhoří v občanskou válku, která povede k nevyhnutelnému pádu a zkáze celého města?


Rozvoj civilizace v nové éře mrazu
V pokračování Frostpunku už nejde lidem pouze o přežití jako v prvním díle. Jakmile se základní potřeby uspokojí, objevují se nové výzvy. Kam se bude vývoj společnosti ubírat? Jaké hodnoty, principy či božstva budou hráči následovat? A jaký životní standard poskytnete svým občanům?
Tentokrát nebudete spravovat malou osadu se stovkami přeživších, ale celé město s desítkami tisíc obyvatel, které se neustále rozrůstá. Zdroje jsou však omezené, a proto bude nutné zakládat menší kolonie v okolí, které budou zásobovat hlavní město potřebnými surovinami a produkty.
Hlavní rozdíl mezi oběma díly je tedy ve velikosti a rozsahu. Zatímco první díl se zaměřoval na přežití a základy civilizace v době ledové, druhý díl přináší komplexnější správu rozvinuté společnosti, která touží po dalším růstu. Už nejde jen o zajištění základního přežití – nyní jde o moc, expanzi a uspokojování stále rostoucích požadavků. Při správě tak velkého společenství čelíte nejen výzvám v oblasti zásobování a rozvoje, ale i hrozbě sociálních a ekonomických nepokojů, které mohou vést k prosperitě nebo k zániku v plamenech revoluce.

Simulátor zákonodárce
Frostpunk 2 se v tomto ohledu inspiruje vývojem moderních kapitalistických společností, včetně všech jejich bouří a zvratů. Na scéně se objevují politické frakce, které zastupují různé části populace. S postupem času přibývají i nové subjekty s odlišnými názory, s nimiž je třeba také počítat. Stejně jako v reálné politice zde naleznete progresivní síly, konzervativce, a dokonce i náboženské kolektivy. Všechny tyto skupiny mají zastoupení v místním parlamentu, kde se projednávají různé zákony ovlivňující technologii, bezpečnost, společnost a mnoho dalších oblastí.
Každá politická strana přichází s návrhy zákonů, které jsou reakcí na aktuální problémy ve společnosti. Například pokud vzroste kriminalita mezi mladistvými, můžete rozhodnout, zda je pošlete zpět do škol nebo je pošlete pracovat do dolů. Pokud se městem šíří nemoci, můžete zavést karanténu. Vy jste tím, kdo vybírá, o kterém zákoně se bude hlasovat.
Kromě samotného hlasování vidíte také pravděpodobnost, že návrh projde. Tyto šance lze ovlivnit pomocí vyjednávání a zákulisních tahů. Můžete frakcím nabízet protislužby výměnou za jejich podporu – například podpořit výzkum, který je pro ně důležitý. Pokud diplomacie selže, stále máte možnost frakce jednoduše podplatit.

"Roste kriminalita mezi mladistvými? Pošleme je zpět do škol! Nebo snad raději do dolů?"
Jakmile je nějaký zákon schválen, má to své důsledky – nejen ty plánované, ale i ty nečekané. Například rozhodnutí označovat nemocné může výrazně pomoci zastavit šíření epidemie, jako je chřipka, ale zároveň může vyvolat společenskou segregaci. To může vést k tomu, že se většinová populace začne k nakaženým chovat nepřátelsky a diskriminačně.
S přibývajícím časem se rozdíly mezi politickými stranami prohlubují, roste napětí a zvyšuje se agresivita. Konflikty jsou nevyhnutelné a mohou vyvrcholit až v občanskou válku. V roli správce je na vás, abyste situaci uklidnili a vypořádali se s rebely, kteří ohrožují stabilitu města.
Krizový architekt
Kromě politických intrik a manévrování se budete muset postarat i o samotné přežití a fungování vašeho města. Je nezbytné těžit suroviny, zajistit dostatek potravin, starat se o zdraví obyvatel a udržovat teplo i během nejkrutějších zim. Občané potřebují nejen místo k odpočinku, ale také prostory, kde mohou relaxovat a zbavit se stresu. Jak postupujete hrou, budete odemykat stále více budov, které vám pomohou rozšířit vaše město a zlepšit jeho životaschopnost. V pozdějších fázích hry nabídne Frostpunk 2 opravdu širokou škálu staveb, které vám umožní lépe spravovat vaše rozrůstající se společenství.

Stavba městských čtvrtí
Výstavba ve Frostpunku 2 probíhá tak, že nejprve vyberete jednu z několika typů čtvrtí, jako jsou obytné, farmářské, industriální nebo logistické čtvrti. Každá z nich má specifickou funkci a v rámci nich můžete stavět speciální budovy, které zvyšují efektivitu práce, zajišťují bezpečnost nebo poskytují více prostoru pro obyvatele.
Každou stavbu pořídíte za určitý počet materiálů, ale budete potřebovat také dostatečné množství pracovních sil a speciální měnu, tzv. tepelné poukázky. Tyto poukázky nelze těžit, ale automaticky je získáváte od spokojených obyvatel. Pokud jsou obyvatelé nespokojení nebo trpí, dostáváte jich méně, což může výrazně zkomplikovat fungování vaší ekonomiky a způsobit její zpomalení či úplné zastavení.
Kolonizace zmrzlé Země
Jednou z největších novinek oproti prvnímu dílu je možnost rozšířit své impérium za hranice hlavního města tím, že založíte další kolonie. Tyto kolonie vám pomáhají dodávat nedostatkové zboží a materiály, které jsou pro přežití klíčové. Průzkum okolí je proto velmi důležitý, a to za pomoci výzvědných týmů. Při průzkumu můžete narazit nejen na potenciální nové kolonie, ale také na přeživší, zdroje potravy, nepřátelské kmeny a další zajímavé lokality. Díky tomu získává hra větší rozměr a hloubku.
Správa více osad vám dává možnost vytvářet výrobní řetězce a provázané ekonomiky, což přináší nové výzvy. Pokud například dojde k přerušení dodávek ropy z kolonie, která zásobuje váš hlavní tepelný generátor, budete čelit skutečně vážným problémům, které mohou ohrozit stabilitu a přežití celé vaší říše.


Objevování nových území zpočátku baví a je příjemným zpestřením. Postupně se ale stává trochu zmatečným. Míst na mapě, které lze prozkoumat, je totiž obrovské množství a vy se postupně začnete ztrácet v tom, kam jste týmy poslali a jaké části mapy jsou vám nově odkryty. V tento moment by se hodila funkce oddálení mapy, kdy by bylo jasné, kde se nové oblasti nacházejí. Takto často prostě musíte posouvat mapku světa a ručně vyhledávat, kde co je.
Co se obsahu týče, je ho dostatek. Naleznete zde klasickou kampaň, která je rozdělena do několika aktů. V každém aktu máte za úkol něco jiného, přežít třeskutý mráz, objevit nový zdroj energie, ale třeba i uchránit město před zkázou v době občanské války. Náplň je poměrně pestrá a zábavná.
"Je totiž jedno, zda znáte první díl. Druhý je, co se ovládání týče, dost jiný."
Zdolat kampaň vám zabere nějakých 10 hodin, ale to stále není vše. Dále zde máme režim volného stavění, kde si vyberete jednu z několika startovních mapek a též podmínky vítězství, obtížnost, ale také jaké politické frakce ve městě budou. A pak si již stavíte a kolonizujete okolí, jak jen je libo.
Abych jen nechválil, musím zmínit několik kritických připomínek. Krom nepřehledné mapy světa je to hlavně počáteční zahlcenost. Je totiž jedno, zda znáte první díl. Druhý je, co se ovládání týče, dost jiný. Obsahuje velké množství různých herních prvků a možností a vše dokonale ovládnout může být ze začátku frustrující. Hra totiž příliš chyb neodpouští, a i tutoriál je celkem upozaděn.

Stačí si přehlédnout jednu klíčovou funkci a během chvilky můžete být nuceni začít úplně od nuly. Nejedním z méně uspokojivých aspektů hry je zpracování občanské války. Když se nějaká frakce vzbouří, máte na výběr: buď ji vyhostíte z města, nebo se pokusíte její členy vyhladit, uvěznit či přesvědčit ke změně názoru. Při jednom z mých průchodů jsem se pokoušel najít pro vzbouřence nový domov. Někteří se tam skutečně odebrali, ale zbytek ve vzpouře pokračoval. Ačkoli se jejich počet zmenšil na zanedbatelnou skupinu, stále dokázali způsobit nemalé problémy.
Co mi však vadilo, byl pocit, že není úplně jasné, jak bych měl postupovat. Často jsem byl nucen jen nečinně čekat, jak se situace vyvine, a mohl jsem zasáhnout pouze tehdy, když mě k tomu hra sama vyzvala. Tento nedostatek většího prostoru pro vlastní iniciativu působil místy frustrujícím dojmem.


V této fázi hry mě také zaskočilo, jak podivně fungovala moje obliba u jednotlivých frakcí. Politická strana, která vyvolala občanskou válku a která mě doslova nenáviděla, najednou změnila svůj postoj po tom, co jsem schválil zákon, který jim vyhovoval. Z ničeho nic se stali mými oddanými spojenci, a to i přesto, že ve městě stále probíhaly boje. Tento náhlý zvrat působil nepřirozeně a závěr kampaně se mi proto zdál nejasný a nevyvážený. Ve srovnání se zbytkem hry šlo o nejméně povedenou část.
Na druhou stranu, audiovizuální zpracování ledové apokalypsy je skutečně fantastické. Hra běží na Unreal Enginu 5 a je to znát. Grafika je úchvatná, s úžasnými detaily a umělecké pojetí je nesmírně atmosférické. Ilustrace jsou sugestivní a skvěle dokreslují temnou náladu světa. Barevná paleta se během krizí mění a syté rudé tóny dodávají scénám na obrazovce na dramatičnosti a zároveň přispívají k celkové ponuré atmosféře.

Zhodnocení
Mám jen drobné výtky, protože celek je bezpochyby ohromující dílo. Nejen díky propracované hratelnosti, kde je patrné, že vývojáři věnovali každému prvku hry značnou pozornost. Frostpunk 2 je také věrným zobrazením vývoje lidské společnosti se všemi jejími problémy. Od ideologických konfliktů, které hrozí přerůst v devastující revoluci, přes otázky imperialismu, kolonialismu a přistěhovalectví, až po fanatismus v jeho různých podobách. Nevyhnete se ani problémům se zločinností, alkoholismem či dilematům, jak naložit s oponenty s odlišnými názory. Stále zde zůstávají náročná morální rozhodnutí, kdy je nutné často obětovat jednotlivce v zájmu přežití celé komunity. Je toho opravdu hodně.
Právě tyto hluboké etické volby a přesah dělají z Frostpunku 2 více než jen běžnou strategickou hru. Je to dílo, které nám klade otázky o nás samých, naší společnosti a o tom, co jsme schopni obětovat pro zachování života – druhé lidi, sami sebe a často i naši lidskost.